Innowacje pedagogiczne realizowane w ZSE w roku szkolnym 2016/2017:
Innowacja o nazwie „Enjoy diversity – wiem więcej o angielskim, uczę się tolerancji” z języka angielskiego ma na celu:
- poszerzenie wiedzy z zakresu języka angielskiego;
- zaznajomienie uczniów z kulturą i literaturą angielskojęzyczną;
- zainteresowanie uczniów nauką języka angielskiego w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych;
- popularyzowanie języka angielskiego w szkole i motywowanie do jego nauki;
- poprawienie komunikacji i płynności językowej;
- wyrównywanie braków i poprawa kompetencji językowych w zakresie czytania, słuchania, mówienia i pisania;
- promowanie wykorzystania technologii komputerowej w nauce języków obcych;
- przygotowanie do matury rozszerzonej lub dwujęzycznej;
- realizację podstawy programowej w urozmaicony sposób;
- promowanie wśród uczniów postaw tolerancyjnych, uwrażliwianie na nierówności społeczne.
Innowacja z języka angielskiego zostanie przeprowadzona w klasie 3de i 3cf. W tych klasach innowacja o tej samej tematyce realizowana była w roku szkolnym 2015/2016. Była ona pozytywnie przyjęta przez uczniów, którzy z zainteresowaniem korzystali z proponowanych działań
Są to klasy maturalne dlatego ilość wyjazdów i lekcji z zakresu innowacji może być zmniejszona na rzecz przygotowania do egzaminu maturalnego. Oprócz tych klas działania w ramach innowacji będą prowadzone w innych klasach nauczanych przez nauczyciela prowadzącego innowację. Proponowane w innowacji formy pracy odbywać się będą w trakcie lekcji lub po lekcjach (w zależności od zainteresowań uczniów). Część form przewidzianych w innowacji zależy od oferty instytucji zewnętrznych organizujących warsztaty kulturowe i językowe. Innowacja prowadzona będzie w dwóch kategoriach tematycznych: pierwsza to zajęcia zapoznające uczniów z kulturą krajów angielskojęzycznych oraz rozwijające umiejętności językowe, druga to nauczanie tolerancji poprzez naukę języka angielskiego.
Planowane formy innowacji:
- wyjazdy na warsztaty kulturowo-językowe
- organizacja warsztatów i spotkań kulturowo-językowych na terenie szkoły
- uczestnictwo w wykładach i zajęciach prowadzonych na uczelniach wyższych
- lekcje kulturowe
- lekcje oraz dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym
- zajęcia z obcokrajowcami
- lekcje dotyczące szeroko rozumianego tematu tolerancji prowadzone w języku angielskim
- inne w tym momencie trudne do przewidzenia działania, które realizować będą cele innowacji.
Dzięki działaniom podjętym w ramach innowacji uczniowie poszerzą swoją wiedzę nie tylko językową ale także kulturową. Dzięki regularnym kontaktom z przykładami innej kultury uczniowie staną się bardziej otwarci i chętniej będą podejmować działania na rzecz własnego rozwoju. Zajęcia z zakresu tolerancji pomogą w budowaniu postawy empatii i zrozumienia dla inności. W trakcie wyjazdów i organizacji spotkań na terenie szkoły, uczniowie będą uczyć się współpracy, organizacji i podejmowania decyzji. Są to umiejętności miękkie, które są bardzo cenione na obecnym rynku pracy.
Innowacja będzie realizowana przy współpracy wszystkich nauczycieli języka angielskiego, w miarę możliwości w trakcie roku mogą zostać włączone w działania pozostałe grupy językowe klas 3de oraz 3cf oraz inne grupy zainteresowane powyższymi tematami.
Na zakończenie innowacji przedstawiony zostanie wykaz podjętych działań wraz z osobami za nie odpowiedzialnymi oraz instytucjami współpracującymi.
Cele programu
Cele ogólne
Cele edukacyjne
Cele kształcenia
I. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno - komunikacyjnych.
II. Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera: rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
III. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
IV. Wykorzystania komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
V. Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowań informatyki.
Treści
Planowana realizacja treści programowych w poszczególnych klasach odbywałaby się w ramach godzin informatyki w cyklu kształcenia:
W klasie III:
Metody oceny osiągnięć uczniów:
Po zakończeniu każdego roku nastąpi ewaluacja programu mająca na celu sprawdzenie efektywności podjętych działań. Analizie poddane będą wyniki testów: całorocznego po klasie I, II i egzaminu gimnazjalnego po kl. III - przedstawione w postaci raportu.
Projekt ten przeznaczony jest dla uczniów w klasie z rozszerzonym programem matematyki i informatyki.
Na realizację zajęć przeznaczono dodatkowe dwie godziny w pierwszym semestrze klasy drugiej. W czasie ich trwania uczniowie będą programować podczas Godziny Kodowania. Praca odbywać się będzie w indywidualnie.
Oraz dwie lub trzy godziny w pierwszym semestrze klasy trzeciej. W czasie ich trwania uczniowie będą na wykładach bądź warsztatach wyjazdowych, będą pracować zespołowo.
Zdobyte umiejętności i wiedza w tym zakresie mają przygotować ucznia do zgłębienia środowiska i techniki programowania. Zajęcia te opierają się na zdobytej już wiedzy na przedmiocie informatyka w zakresie języka programowania i algorytmiki, ale także znacznie ją poszerzają. Sposób prowadzenia zajęć zakłada także rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i wymiany doświadczeń.