REGULAMIN INTERNATU ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH
W MIŃSKU MAZOWIECKIM
Podstawy prawne wydania regulaminu
Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowi:
1. Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572
z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 z z późn. zm.)
4. Statut Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim.
I. Organizacja internatu
- Internat jest placówką oświatowo-wychowawczą i stanowi integralną część Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim. Internat posiada bazę mieszkalną dla 80 osób wg norm 5m2 na 1 mieszkańca. Jest placówką koedukacyjną.
Po zapewnieniu zakwaterowania wszystkim chętnym uczniom szkoły macierzystej wolne miejsca są udostępniane młodzieży z innych szkół. Siedzibą internatu jest budynek przy ul. 3 Maja 16, 05 – 300 Mińsk Mazowiecki.
- Internat czynny jest w ciągu całego roku szkolnego (w systemie 5-cio dniowym) oprócz ferii zimowych i letnich.
- Szczegółową organizację opieki wychowawczej w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez kierownika internatu i dyrektora szkoły w oparciu o plan finansowy szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący.
- Podstawową jednostką organizacyjną jest grupa wychowawcza licząca do 35 osób. Podziałów wychowanków na grupy dokonuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dopuszcza się zróżnicowanie liczebności wychowanków w poszczególnych grupach wychowawczych.
- Rozkład dzienny zajęć grupy ustala wychowawca na podstawie harmonogramu dnia i rozkładu zajęć szkolnych.
- Podstawą działalności opiekuńczo-wychowawczej jest roczny plan internatu zatwierdzony przez Radę Wychowawczą internatu do 15 września każdego roku.
Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie, wynosi 49 godzin zegarowych.
II. Cele i zadania internatu
- Cele internatu:
- zapewnienie młodzieży uczącej się odpowiednich do możliwości technicznych i finansowych Zespołu warunków socjalno-bytowych, w szczególności warunków do nauki;
- tworzenie warunków wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów;
- sprawowanie opieki nad wychowankami odpowiednio do ich potrzeb i rozwoju psychofizycznego.
- Zadania internatu:
- zapewnienie wychowankom całodobowej opieki wychowawczej, zakwaterowania, wyżywienia i nauki;
- umożliwienie korzystania z wyżywienia młodzieży mieszkającej na stancjach i dojeżdżającej;
- zapewnienie właściwych do możliwości obiektu warunków sanitarno-higienicznych;
- zapewnienie warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień;
- dbałość o stan zdrowia i bezpieczeństwo młodzieży;
- rozwijanie samodzielności i samorządności wychowanków.
- Internat realizuje swe zadania współdziałając z rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz innymi instytucjami i placówkami.
III. Organy internatu
- Organami internatu są:
- Kierownik internatu,
- Rada Wychowawcza,
- Samorząd internatu.
- Zakres obowiązków kierownika internatu określa Dyrektor Zespołu.
- Rada Wychowawcza internatu.
- Rada Wychowawcza internatu, zwana dalej radą, jest organem powołanym do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo-wychowawczych i organizacyjno-gospodarczych;
- przewodniczącym rady jest Kierownik internatu, członkami – pracownicy pedagogiczni;
- w posiedzeniach rady dotyczących problemów młodzieży i wybranych zagadnień gospodarczych mogą uczestniczyć przedstawiciele samorządu internatu.
3.1. Zadania rady:
- inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- współudział w opracowaniu programu i planu działalności opiekuńczo-wychowawczej internatu,
- dokonywanie analizy i ocen działalności opiekuńczej i gospodarczej internatu, ustalanie wniosków zmierzających do podnoszenia poziomu i efektywności pracy,
- podejmowanie decyzji w sprawie nagradzania i karania wychowanków,
- organizowanie samokształcenia wychowanków.
3.2. Uchwały rady zapadają większością głosów przy obecności 2/3 członków.
4. Samorząd internatu
4.1. W internacie działa Samorząd, który jest organem przedstawicielskim wszystkich
jego mieszkańców.
4.2. Samorząd tworzą reprezentanci ogółu mieszkańców internatu wybierani w
głosowaniu na okres 1 roku szkolnego.
4.3. Samorząd stanowi zespół co najmniej dwóch osób, z których jeden pełni funkcję
Przewodniczącego.
4.4. Samorząd może przedkładać Radzie Wychowawczej internatu wnioski i opinie
w sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków:
- prawo do organizacji życia w internacie, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkami szkolnymi, samokształceniem – nauką własną, a możliwością rozwijania i zaspokajania ich potrzeb i zainteresowań,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej oraz sportowej,
- prawo zgłaszania wychowanków internatu do wyróżnień i nagród.
4.5. Prace Samorządu nadzoruje wychowawca, przydzielony jako opiekun.
Samorząd ma prawo wyrażać opinie w sprawach organizacyjnych i wychowawczych internatu.
IV. Pracownicy internatu
Pracownikami internatu są pracownicy pedagogiczni oraz administracji i obsługi.
- Pracownikami pedagogicznymi są: Kierownik internatu i nauczyciele – wychowawcy.
- Do obowiązków wychowawcy należy:
- zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków do nauki i wypoczynku;
- rozwijanie samodzielności wychowanków;
- ustalanie wspólnie z samorządem grupy zadań i kierowanie prawidłowym ich wykonaniem;
- udzielenie porad i pomocy wychowankom w rozwiązywaniu trudności w nauce i kontaktach rówieśniczych;
- współdziałanie z nauczycielami i rodzicami w zakresie postępów w nauce i zachowaniu poszczególnych wychowanków;
- troska o stan zdrowia wychowanków oraz przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa;
- czuwanie nad przestrzeganiem przez wychowanków regulaminu;
- systematyczne prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
Pracownicy administracji i obsługi współpracują z wychowawcami w procesie opiekuńczo- wychowawczym. Pracują w oparciu o zakres czynności i obowiązków określony przez Dyrektora szkoły dla poszczególnych stanowisk pracy.
V. Wychowankowie internatu
- O przyjęcie do internatu może ubiegać się uczeń:
- mieszkający w miejscowości, z której codzienny dojazd do szkoły jest niemożliwy lub w istotny sposób utrudniony,
- wymagający zamieszkania w internacie ze względu na stan zdrowia,
- w przypadkach szczególnie uzasadnionych warunkami materialnymi, rodzinnymi, wychowawczymi lub zdrowotnymi do internatu może być przyjęty uczeń zamieszkały w miejscowości będącej siedzibą szkoły, do której uczęszcza.
- Pierwszeństwo przyjęcia do internatu przysługuje:
- uczniom Zespołu Szkół Ekonomicznych,
- wychowankom domów dziecka, rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych,
- dzieciom matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci,
- dzieciom z rodzin wielodzietnych,
- dzieciom nauczycieli.
- Podanie o przyjęcie składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie wyznaczonym przez dyrektora Zespołu.
- Podanie rozpatruje Rada Wychowawców internatu:
- do końca roku szkolnego w odniesieniu do mieszkańców,
- do 31 sierpnia w odniesieniu do uczniów klas pierwszych.
- Uczniowie z innych szkół przyjmowani są na zasadzie porozumienia dyrekcji szkół lub indywidualnie z Kierownikiem internatu.
- Uczniowi, który nie został przyjęty do internatu, przysługuje prawo odwołania się do dyrektora Zespołu.
Obowiązki mieszkańca internatu:
1. Przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły, regulaminie internatu oraz rozkładu dnia w internacie.
2. Przestrzeganie przepisów BHP i ppoż.
3. Systematyczne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych, praktykach oraz sumienne przygotowywanie się do nich.
4. Uczestniczenie w nauce własnej. przebywanie w tym czasie w pokoju, opuszczanie go tylko w wypadkach uzasadnionych.
5. Kulturalne zachowanie się w internacie i poza nim, dbanie o piękno mowy ojczystej używanie zwrotów grzecznościowych.
6. Podporządkowywanie się zaleceniom Kierownika, wychowawców oraz rozstrzyganie sporów wyłącznie na zasadach określonych regulaminem internatu.
7. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i kolegów, zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości
wychowawcom lub Kierownikowi.
8. W przypadku uczestniczenia młodzieży w zajęciach dodatkowych poza szkołą
dostarczenie pisemnej zgody rodziców (prawnych opiekunów).
9. Troska o mienie internatu ,jego estetyczny wygląd, utrzymanie czystości i porządku
w pomieszczeniach placówki oraz otoczenia.
10. Zgłaszanie wszelkich zauważonych usterek wychowawcy lub Kierownikowi.
11. Pokrycie kosztów w przypadku zniszczenia mienia internackiego.
12. Strzeżenie mienia własnego i cudzego poprzez zabezpieczanie drzwi pokoju
i pozostawianie klucza w pokoju wychowawców.
13. Sumienne pełnienie dyżurów porządkowych w internacie.
14. Spożywanie posiłków w stołówce o wyznaczonej godzinie, przyrządzanie posiłków
dodatkowych tylko w kuchence młodzieżowej.
15. Aktywne uczestnictwo w różnych formach zajęć internackich.
16 . Uczestnictwo w pracach społecznych podejmowanych w internacie.
17. Przestrzeganie ciszy nocnej od 22 00 do 6 00.
18. Wystrój sal według własnych upodobań, zachowując przepisy BHP i ppoż. Dekoracje nie
powinny niszczyć ścian i sprzętu.
Bezwzględnie zabrania się:
- używania urządzeń grzewczych w pokojach;
- spożywania, posiadania i przebywania pod wpływem alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych na terenie internatu;
- palenia tytoniu i e-papierosów w salach sypialnianych i pomieszczeniachogólno-internackich;
- zamykania sal mieszkalnych na klucz przez przebywających wewnątrz wychowanków;
- przyjmowania gości spoza internatu bez wiedzy i zgody wychowawców;
- wynoszenia naczyń ze stołówki;
- opuszczania internatu w godzinach innych niż przewiduje rozkład dnia;
- dokonywania wszelkich napraw urządzeń bez zgody i wiedzy wychowawców;
- siadania na parapetach okiennych.
Nakazuje się:
- przestrzegać ogólnie przyjętych zasad i norm społecznych;
- oddanie wychowawcy leków zleconych przez lekarza i przyjmowanie ich pod nadzorem wychowawcy, za inne leki, które są w posiadaniu młodzieży, internat nie ponosi odpowiedzialności;
- systematycznie uczestniczyć w zajęciach szkolnych;
- efektywnie wykorzystywać czas nauki własnej;
- dbać o kulturę słowa i piękno języka ojczystego;
- przestrzegać ramowego planu dnia:
630 –700 pobudka, toaleta poranna
700 –730 śniadanie
800 –1700 nauka wg planu zajęć szkolnych
1300–1600 obiad
1700 –1900 nauka własna
1900 –1930 kolacja
1900 –2000 czas wolny
2000 –2130 zajęcia w grupach
2130 –2200 przygotowanie do ciszy nocnej
2200 –630 cisza nocna;
- w przypadku opuszczania internatu:
- na terenie miasta do 1700 wychowanek może przebywać bez zwolnienia,
- wyjazd poza teren miasta – zawsze po zwolnieniu u wychowawcy internatu,
- w dniu nauki szkolnej wyjazdy są możliwe tylko po zwolnieniu pisemnym lub telefonicznym przez rodzica, opiekuna prawnego, wychowawcy,
- w niedziele i dni wolne od nauki szkolnej wychowanek może przebywać na terenie miasta do godz. 1900 po uprzednim zwolnieniu u wychowawcy;
- słuchacze szkół policealnych – muszą zgłosić się do internatu najpóźniej do godziny 2130;
- pozostawiać klucze od pokoju przy każdym opuszczeniu terenu internatu;
- utrzymywać w czystości, dbać o estetykę sal i otoczenia internatu, szanować mienie internackie;
- uczestniczyć w pracach gospodarczych i pełnić obowiązujące dyżury:
- w stołówce
- w grupie
- w holu głównym;
- odpowiadać za wizyty gości spoza internatu – wizyty tylko po uprzednim pozostawieniu dokumentu tożsamości do godziny 2130:
- w godzinach do 1700 w pokojach
- po godzinie 1900 w stołówce;
- wykupywać karty żywieniowe do 10-go każdego miesiąca, wysokość stawki dziennej ustala Dyrektor na wniosek Kierownika;
- wypisywać z wyżywienia w razie wyjazdu z internatu do godziny 1400 dnia poprzedniego, wyjazd musi nastąpić w dniu poprzedzającym dzień bez wyżywienia;
- dokonywać systematycznie opłat za zakwaterowanie i wyżywienie;
- wpłacić kaucję zwrotną na poczet pokrycia ewentualnych szkód.
Prawa wychowanków internatu do:
- poszanowania godności osobistej przez współmieszkańców i pracowników internatu, przestrzegania zasad tolerancji,
- korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz konfliktów koleżeńskich i innych trudnościach wynikających z mieszkania w internacie;
- rozwijanie zainteresowań i talentów;
- korzystania w czasie wolnym ze sprzętu sportowego ,audiowizualnego, będącego na wyposażeniu internatu, zgodnie z ustalonymi zasadami;
- uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie i na terenie Zespołu po uzgodnieniu z wychowawcą grupy;
- zakwaterowania w pokojach 3–4 osobowych,
- korzystania z księgozbiorów biblioteki szkolnej;
- korzystania z wyposażonej kuchenki, świetlicy, pralni oraz pracowni plastycznej zgodnie z regulaminami tych pomieszczeń.
- korzystania z sali gimnastycznej, siłowni pod opieką wychowawcy,
- wybieranie i bycie wybieranym do Samorządu internatu .
- zgłaszania wniosków dotyczących prawidłowego funkcjonowania internatu do przedstawicieli samorządu grupy i poszczególnych sekcji zgodnie z własnymi zainteresowaniami;
- korzystanie z pomocy wychowawców i kolegów w nauce;
- pomocy lekarskiej w razie nagłych zachorowań lub nieszczęśliwych wypadków, korzystania z opieki i porad pielęgniarki szkolnej;
- korzystania z izolatki w uzasadnionych przypadkach, wynikających ze stanu zdrowia, do czasu odebrania przez rodziców (prawnych opiekunów).
Nagrody i kary
Za wyróżniającą aktywność, wzorową postawę społeczną, wzorowe zachowanie, wyróżniające wypełnianie obowiązków, dobre wyniki w nauce mogą być stosowane następujące formy nagradzania, podejmowane przez Radę Wychowawców i Dyrektora Zespołu
- pochwała ustna przed grupą udzielana przez wychowawcę,
- pochwała ustna udzielona przez Kierownika internatu;
- pochwała przed całą społecznością internatu;
- przyznanie Karty Zaufania;
- list pochwalny do rodziców, opiekunów prawnych;
- nagroda rzeczowa ufundowana przez Radę Wychowawców,
- podwyższenie oceny z zachowania (w uzgodnieniu z wychowawcą klasy Dyrektorem Zespołu).
Za niewłaściwe zachowanie, niezgodne z regulaminem i ogólnie przyjętymi normami etycznymi mogą być stosowane następujące kary, podejmowane przez Radę Wychowawców i Dyrektora Zespołu:
- upomnienie ustne przez wychowawcę,
- upomnienie ustne Kierownika internatu,
- powiadomienie rodziców i opiekunów prawnych o niewłaściwym zachowaniu,
- nagana pisemna Kierownika internatu, z powiadomieniem wychowawcy szkolnego i Dyrektora Zespołu,
- wnioskowanie o obniżenie oceny z zachowania,
- relegowanie na czas określony (od 1 miesiąca do 3)
- warunkowe zamieszkanie poprzedzone podpisaniem zobowiązania (od jednego miesiąca do semestru),
- relegowanie z internatu,
- relegowanie z internatu w rygorze natychmiastowej wykonalności z pominięciem gradacji kar (alkohol, środki odurzające, popełnione przestępstwo), bez możliwości ubiegania się o ponowne przyjęcie.
W przypadku podejrzenia, że mieszkaniec internatu jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających zostanie wezwana policja w celu zweryfikowania podejrzenia.
Regulamin obowiązkowej nauki własnej
1. Wychowanka obowiązuje nauka własna od godz. 17 00 do 19 00.
2. Wychowanek może być zwolniony z nauki własnej przez wychowawcę w sytuacji uznanej za szczególną albo ze względu na udział w zajęciach dodatkowych.
3. Na naukę przeznaczone są następujące pomieszczenia:
4. W czasie trwania obowiązkowej nauki własnej wychowanka obowiązuje:
- zachowanie ciszy i stworzenie atmosfery pracy;
- stosowanie się do poleceń wychowawcy;
- zgłoszenie wychowawcy trudności w opanowaniu materiału szkolnego.
5. Wychowanek ma prawo korzystać z pomocy koleżeńskiej, a także samemu pomagać kolegom w nauce.
6. Wychowanek osiągający słabe wyniki lub wykorzystujący czas nauki własnej w sposób niezgodny z jej regulaminem zobowiązany jest do nauki w wyznaczonym miejscu w obecności wychowawcy.
VI. Postanowienia końcowe
- Internat nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy, które są w posiadaniu młodzieży.
- Kierownik internatu w sprawach szczegółowych może dokonać dodatkowych uregulowań obowiązujących przejściowo lub na stałe. O wprowadzonych uregulowaniach informuje on całą społeczność internatu.
VII. Dokumentacja internatu
Internat przy Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim prowadzi następującą dokumentację:
- roczny plan pracy internatu,
- księgę ewidencji wychowanków,
- dziennik zajęć wychowawczych,
- zeszyt wyjść i wyjazdów wychowanków,
- harmonogram dyżurów personelu pedagogicznego,
- książkę protokołów rady wychowawczej internatu,
- plan obserwacji kierownika internatu,
- książkę kontroli sanitarnej,
- dokumentację żywieniową,
- książkę kontroli wewnętrznej.
Niniejszy regulamin został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 25.08.2016 r.